Starten 2013 - innan LVU tagandet första gången 6 november 2013 (Alla barnen togs från skola och dagis) soc med i ett telefonsamtal.

19.04.2014 11:22

Publicerad den 18 apr 2014

Fortsättningen ifrån film 1. Hur gick denna LVU till...?

Socialen i Munkfors Kommun tog mina fyra barn på grund av att min autistiske son med både adhd och ev en utvecklingsstörning. Psykologisk undersökning ska göras men han har inte kunnat landa i sin nya skola. Kommunen la ned Ransäterskolan där min son gick i en förskoleklass på 5 barn och han mådde bättre och nu har kommunen tryckt ihop en klass på 35 barn med 5 lärare som inte verkar förstå dessa barn med behov och det finns fler barn med behov i denna klass. Är även vän med två mammor till som har barn med behov i klassen och det fungerar inte så bra, de säger också att det är rörigt och oroligt även hemma. 

Min son har uttryckt sig i skolan att vi har varit elaka mot honom och sedan har socialen tagit honom för polisförhör i Karlstad och lyssnat och tagit allt på orden. När han egentligen inte mår bra i sin nya skola, han springer runt som ett spöke och har tom bajsat på gården, har inga vänner och andra barn har varit elaka för de har han berättat när han har kommit hem. William hade med sig ett hopprep en dag från skolan och berättade att en pojke skulle ha sagt att han skulle dra den runt huvudet, dvs strypa sig. Dessa saker har inte hänt förr då han var lyckligare. Jag har haft möte med lärarna och rektorn tar inte ansvar, talat om allt jag kan om William för att de ska bemöta honom rätt och se till att han får rätt hjälp men allt bara nochaleras. De skyller tom på mig att vi har flyttat, dvs bytt hus, men jag har märkt själv hur alla hemska förändringar kom till när skolan började i höstas. De säger att han inte har extra kläder osv och det beror på att William har kastat runt med sina kläser och ligger utspridda överallt samt två jackor har försvunnit trots namn i dem, gympa och bad kläder som blivit mögliga. Ändå tjatar jag på dem att hjälpa William med allt för han klarar det inte själv, han har läkarintyg på att han ska ha hjälp med allt i sin vardag för att det ska fungera. Ingen bryr sig ...

Han är rymningsbenägen, förstår inte fara och det har jag läkarintyg på. Vid två tillfällen när jag kom för att hämta honom så hade han tagit sig utanför skolan och sprungit till bilen. Det kunde ha hänt något och vad vet jag hur mycket mer som händer på skolan när jag inte ser?

William kan inte tolka sin verklighet specielt bra och ofta, nästan varje dag får jag fråga William vad han menar med olika kommentarer? Han brukar säga fel och konstiga saker men skolan förstår inte honom och frågar inte heller mig som förälder även när jag har bett dem att höra av sig om något skulle vara ...

Nu ska ha få komma till en skola som verkligen förstår honom så han kan bli glad igen och socialen har nu haft mina fyra barn snart i en vecka och allt handlar om William. De andra barnen har aldrig haft några problem på något sätt, de är tom jätteduktiga i skolan enligt deras lärare. Snälla hjälp mig!!!!!!

Veronica Johansson

Fortsättning i film tre av flera...!

Torbjörn Lundqvist- tobbe.lundqvist.journalist@hotmail.se
Publicerad: 2014-04-18 10:58 ©2013